آخرین اخبار
کد مطلب: 80345
از سوي رئيس سازمان نظام پرستاري
شرايط استخدام پرستاران شرکتي در بيمارستانهاي دولتي اعلام شد
تاریخ انتشار : 1393/05/27
نمایش : 12948
رئيس سازمان نظام پرستاري گفت: شرايط جذب پرستاران به صورت شرکتي در وزارت بهداشت بازنگري شد و اکنون با حقوق حداقل 1.5 ميليوني توماني و بيمه الزامي شرايط مناسبي براي جذب پرستاران شرکتي ايجاد شده است.
به گزارش سلام لردگان، محمد ميرزابيگي در خصوص بازنگري در شرايط پذيرش پرستاران شرکتي گفت: با توجه به منع سازمان مديريت در استخدام هاي دولتي، وزارت بهداشت به انتخاب دو راه، بين تداوم وضع موجود و کمبود نيروي پرستاري در کشور يا استخدام پرستاران به صورت شرکتي براي رفع کمبودها مخير بود که بنا بر اعلام وزير بهداشت مقرر شد که با لحاظ شرايط و ضوابط خاص، براي پرهيز از هرگونه اجحاف در حق پرستاران، استخدام گروه پرستاري به صورت شرکتي انجام شود.

وي افزود: به دنبال همکاري بسيار خوبي که بين معاونت پرستاري، معاونت توسعه و معاونت درمان وزارت بهداشت شکل گرفت و وزير بهداشت نيز از آن حمايت کرد، قرار است نقاط ضعفي که پيش از اين در استخدام شرکتي پرستاران وجود داشت، برطرف شود و با بازنگري هاي انجام شده، شرايط خوبي در اين نوع از استخدام ها حاکم شود.

رئيس سازمان نظام پرستاري با تشريح بازنگري هاي صورت گرفته در استخدام پرستاران شرکتي، گفت: اول اينکه مقرر شد، پرستاران شرکتي کمتر از پرستاران دولتي و قراردادي حقوق نگيرند و حتي به منظور ايجاد جاذبه، از ميزان حقوق بهتري نيز بهره مند شوند و بنا بر اعلام رسمي معاون توسعه وزارت بهداشت، حداقل حقوق يک ميليون 500 هزار تومان براي پرستاران شرکتي لحاظ مي‌شود که با احتساب ساير موارد نظير کارانه و امثالهم اين مبلغ به بيش از اين رقم مي‌رسد که به نظر دريافتي نسبتاً مناسبي است.

وي اضافه کرد: دريافتي منطقي و مناسب در حقيقت استراتژي اي در جهت جاذبه دار کردن و از بين بردن دافعه هاي شغل پرستاري است زيرا با توجه به سختي و طاقت فرسا بودن اين شغل، بسياري از فارغ التحصيلان ما وقتي تناسبي بين دستمزد و سختي کار نمي ديدند(به ويژه در مورد استخدام هاي شرکتي)، ترجيج مي دادند در خانه بمانند، ولي وارد بازار کار نشوند.

وي افزود: نکته ديگري که بر آن تأکيد شده است، بحث الزام شرکت ها به بيمه کردن پرستاران است، بدين معنا که سوابق خدمتي پرستاران حفظ مي‌شود و بر اساس آنچه پيش بيني شده است، شرکت ها ملزمند که پرستاران را تحت پوشش بيمه قرار دهند.

ميرزابيگي، عقد قرارداد شفاف و با اطلاع طرفين (پرستاران و شرکت ها) و ارائه نسخه سوم قرارداد به پرستاران را از ديگر شرايط لحاظ شده در خصوص نيروهاي شرکتي خواند و گفت: به نظر مي رسد با لحاظ اين شرايط بسياري از نقاط ضعفي که همواره جزو دغدغه هاي جامعه پرستاري و سازمان نظام پرستاري بود مبني بر اينکه شرکتها، در حق پرستاران شرکتي اجحاف کرده و آنها را استثمار مي کنند، منتفي مي‌شود.

وي افزود: به اين ترتيب ديگر بستري براي استثمار پرستاران به شکلي که سابقاً شاهد آن بوديم، وجود نخواهد داشت به ويژه آنکه در نظر است، شرکت هاي فاقد صلاحيت لازم، همانند آنجه در گذشته داشتيم، نتوانند در اين عرصه ورود کنند و اين گونه نباشد که شرکتي ناشناخته با مسئوليت فردي که سواد تخصصي لازم در حوزه پزشکي و پرستاري را ندارد، بتواند با نيت سودآوري وارد اين حوزه شود.

وي اظهار کرد: پيشنهاد و تلاش ما اين است، شرکت ها توسط خود گروه هاي پرستاري و پيراپزشکي راه اندازي شود. پرستاران و پيراپزشکان از اين فرصت پيش آمده استفاده کنند و با تشکيل شرکت هايي در اين حوزه خودشان در پذيرش مسئوليت دخالت کنند تا کساني وارد عرصه شوند که به مسائل حوزه سلامت و سيستم بهداشت و درمان آشنايي و تسلط کافي داشته باشند.

رئيس سازمان نظام پرستاري ادامه داد: البته به دنبال پيگيري هاي سازمان نظام پرستاري و اعلام نگراني نمايندگان پرستاري به ويژه در جلسه اخير شوراي عالي نظام پرستاري با وزير بهداشت نسبت به مشکلات احتمالي در خصوص پرستاران شرکتي، دکتر هاشمي نيز بر اين نظر بود که اگر قرار بر استخدام شرکتي گروه پرستاري است بايد اين اتفاق در شرايطي بيفتد که انگيزه لازم براي استقبال پرستاران از اين نوع استخدام وجود داشته باشد تا بتوان از اين مسير تا حدي کمبود نيروي پرستاري در سيستم بهداشت و درمان کشور را جبران کرد.

وي تصريح کرد: به نظر مي رسد، شرايط لحاظ شده از نظر سازمان نظام پرستاري نيز شرايطي قابل قبول و پسنديده است و به دنبال بازنگري هاي صورت گرفته بسياري از نقاط ضعفي که به سيستم نظام سلامت آسيب مي زد و موجب بروز مشکلاتي براي پرستاران، بيمارستانها و مراکز درماني شده بود، مرتفع شده و مي تواند پاسخگوي دغدغه هاي جامعه پرستاري باشد.

ميرزابيگي با اشاره به برآوردهاي صورت گرفته، جذب 16 هزار نفر در گروه پرستاري (اتاق عمل، هوشبري، پرستار و بهيار) را در بهبود نسبي وضعيت موجود مثبت ارزيابي کرد و گفت: مبناي محاسبه ما براي برآورد ميزان نياز، بر اساس تعداد پرستار به بيمار با لحاظ سطح بندي بود زيرا در کشور ما محاسبه به روش پرستار به تخت جواب نمي دهد چرا که در برخي بخشها نظير اتاق عمل، اورژانس، درمانگاه، دياليز، آنژيوگرافي و امثالهم اصلاً تخت ها محاسبه نمي شوند ولي به هر حال در اين بخش ها نيز با توجه به حضور بيمار نياز به خدمات پرستاري و مراقبتي وجود دارد.

وي افزود: به نظر مي رسد با لحاظ شرايط سيستم بهداشت و درمان در کشور ما، اين روش محاسبه، دقيق ترين روش محاسبه نياز ما به پرستار است که با تفاهمي که با حوزه معاونت توسعه داشتيم برآوردها براي اعلام نياز به پرستار بر اين اساس انجام شد.

وي گفت: البته به شرط آنکه در بيمارستانها و دانشگاه هاي علوم پزشکي از پرستاران واقعاً در بالين و در بخش ها استفاده شود و در ساير بخش ها ساير امور غير پرستاري به اين نيروها محول نشود.

معاون پرستاري وزارت بهداشت با اشاره به تأمين اعتبار جذب 16 هزار نفر گروه پرستاري، گفت: براي تمام اين 16 هزار نفر و حتي بيشتر، تأمين اعتبار لازم به صورت دقيق ديده شده است و هيچ مشکلي به لحاظ اعتباري وجود ندارد و به نظر مي رسد، ان شاء الله شرايط خوبي را تجربه خواهيم کرد.
منبع. فارس

 
 
 
 
shabnam
| |
1393/06/03 17:45:45
0
3
واقعا شرکتی بودن وحشتناکه خونه بشینیم سنگینتریم بازنشستگی هم که نداره
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس